Oddelegowanie pracowników do pracy w Austrii

Oddelegowanie pracowników do pracy w Austrii

Obowiązek udzielania pracownikom informacji przed oddelegowaniem do pracy

Pracowników, należy poinformować o:

  • stronach umowy,
  • miejscu pracy - jeżeli miejsce pracy nie jest stałe, musisz zaznaczyć, że osoba zatrudniona będzie pracować w różnych miejscach i podać siedzibę firmy,
  • nazwie stanowiska, grupie zaszeregowania, kategorii pracy lub podać jej krótki opis,
  • dacie rozpoczęcia pracy,
  • przewidywanym czasie trwania stosunku pracy w przypadku umowy o pracę na czas określony,
  • długości corocznego płatnego urlopu wypoczynkowego,
  • długości okresów wypowiedzenia umowy,
  • wynagrodzeniu podstawowym, innych elementach składowych i częstotliwości wypłacania wynagrodzenia,
  • walucie w jakiej zostanie wypłacone wynagrodzenie
  • długości zwykłego dnia pracy lub tygodniowego czasu pracy,
  • postanowieniach układów zbiorowych regulujących warunki pracy pracownika, jeśli takie istnieją. 

·         wszelkich świadczeniach, do których mają prawo w związku z pracą za granicą,

·         warunkach dotyczących ich powrotu.

Informacje mogą mieć formę:

  • umowy o pracę zawartej na piśmie,
  • pisemnego zobowiązania,
  • co najmniej jednego dokumentu na piśmie zawierającego wymienione powyżej informacje.

Zmiana stosunku pracy

O wszelkich zmianach wprowadzonych do umowy o pracę należy pracownika poinformować na piśmie nie później niż w terminie 1 miesiąca od dnia wejścia w życie takiej zmiany.

Maksymalny tygodniowy czas pracy, tygodniowy i dzienny czasu odpoczynku

Zgodnie z uregulowaniami obowiązującymi w Austrii czas pracy nie może przekraczać 8 godzin dziennie i 40 godzin w tygodniu. Przy nadgodzinach dzienny czas pracy nie może przekroczyć 10 godzin (8 godzin pracy i 2 godziny nadgodzin maksymalnie) a tydzień pracy nie może być wydłużony o więcej niż 10 godzin tj. przekroczyć 50 godzin w tygodniu. Za nadgodziny wypłacany jest dodatkowy suplement w wysokości 50% wynagrodzenia lub nadgodziny są zwracane w dodatkowym czasie wolnym. Jeśli dzień pracy przekracza 6 godzin musi być zapewniona 30 minutowa przerwa w pracy. Tygodniowa przerwa w pracy musi wynosić przynajmniej 36 godzin nieprzerwanego odpoczynku.

Oprócz dziennego i tygodniowego czasu odpoczynku każdemu pracownikowi przysługuje prawo do przynajmniej 4-tygodniowego rocznego płatnego urlopu wypoczynkowego. Pracownik nie może otrzymać od pracodawcy wynagrodzenia zamiast urlopu, chyba że przed wykorzystaniem całego urlopu wypoczynkowego wygasł stosunek pracy.

Jeżeli wymiar urlopu w Austrii jest większy niż według przepisów kraju ojczystego  wówczas po zakończeniu okresu oddelegowania pracownikowi przysługuje dodatkowe wynagrodzenie. Wynagrodzenie urlopowe przysługuje  za część różnicy pomiędzy wyższym wymiarem urlopu według prawa austriackiego a wymiarem urlopu, przysługującym mu według prawa kraju ojczystego, proporcjonalną do okresu oddelegowania.

W Austrii wymiar urlopu wynosi 25 dni roboczych (5-dniowy tydzień pracy) lub 30 dni roboczych (6-dniowy tydzień pracy).

Dopiero po 25 latach pracy przysługuje prawo do urlopu w wymiarze 30 dni roboczych względnie 36 dni roboczych.

 

Wynagrodzenie

Pracownicy oddelegowani z zagranicy są uprawnieni przynajmniej do wynagrodzenia  porównywalnych pracowników zatrudnionych przez porównywalnych pracodawców ( tak zwane minimalne wynagrodzenie) zgodnie z układami zbiorowymi.

Wynagrodzenie minimalne np. dla elektromontera wynosi:

- specjalista (robotnik wykwalifikowany – zdany egzamin końcowy, wykonuje pracę odpowiedzialnie zgodnie z instrukcjami) – 11,83 EUR

- pracownik wykwalifikowany (ukończona nauka zawodu, duża wiedza fachowa, samodzielny ale pracujący pod nadzorem) – 13,63 EUR

- brygadzista ( ukończona nauka zawodu, doskonała wiedza fachowa, samodzielny, nadzoruje pracowników) – 15,28 EUR

 

Ubezpieczenie społeczne

Zgodnie z unijnymi przepisami dana osoba może w tym samym czasie podlegać przepisom z zakresu ubezpieczenia społecznego wyłącznie w jednym kraju - a zatem musi opłacać składki na ubezpieczenie społeczne tylko w tym kraju.

Co do zasady zastosowanie mają przepisy kraju, w którym dana osoba w rzeczywistości pracuje (jako osoba zatrudniona lub samozatrudniona) i tam też muszą być opłacane składki. Nie ma znaczenia, gdzie taka osoba zamieszkuje (np. jeśli dojeżdża do pracy) ani gdzie ma siedzibę pracodawca zatrudniający tę osobę.

Od tej zasady istnieje jednak wyjątek dotyczący pracowników delegowanych do wykonywania pracy za granicą - jeżeli okres oddelegowania nie przekracza dwóch lat: mogą pozostać ubezpieczeni i opłacać składki w kraju, z którego zostali czasowo wysłani. (Minimalna przerwa między okresami zatrudnienia 2 miesiące).

Jeżeli pracownicy będą ubezpieczeni i będą opłacane składki ubezpieczenia społecznego w Polsce oraz nie dojdzie w tym czasie do jakiegokolwiek wcielenia pracowników do przedsiębiorstwa austriackiego albo zakładu podatkowego (oddziału) wówczas nie będzie konieczności odprowadzania w Austrii  składek na ubezpieczenie społeczne.

ZGŁOSZENIA / WYMOGI ADMINISTRACYJNE

1. Zgłoszenie usługi i rejestr usług - uznawanie kwalifikacji zawodowych

Do prowadzenia działalności rzemieślniczej w zawodach reglamentowanych w Austrii wymagane jest zgłoszenie świadczenia usług transgranicznych lub akceptacja Federalnego Ministerstwa Gospodarki, Rodziny i Młodzieży. Zgłoszenie należy składać raz w roku, jeśli w danym roku firma zamierza świadczyć usługi w Austrii. Formularze zgłoszenia z informacją o wymaganych załącznikach oraz listą rzemiosł reglamentowanych znajdują się do pobrania na stronie głównej Federalnego Ministerstwa Gospodarki, Rodziny i Młodzieży. (Muster - Formularjuristische Person). Do formularza należy dołączyć:

a)            wyciąg z Rejestru Przedsiębiorstw,

b)           wystawione przez właściwy urząd w kraju pochodzenia zaświadczenie o uprawnieniu składającego wniosek do wykonywania zawodu (Berufsberechtigung des Dienstleistungsanzeigers) lub zaświadczenie o przynależności do jakiejś instytucji zawodowej lub handlowej albo potwierdzenie dotychczasowej działalności gospodarczej w danym sektorze gospodarczym/rzemiośle (wyciąg z Rejestru Działalności Gospodarczej),

c)            jeżeli wykonywana działalność w kraju pochodzenia nie jest reglamentowana albo nie wymaga poświadczenia kwalifikacji – dowód wykonywania samodzielnej działalności przez co najmniej 2 lata lub dokument z potwierdzeniem kwalifikacji zawodowych osoby reprezentującej przedsiębiorstwo (poświadczenie wykształcenia).  

Dokumenty te muszą być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego na język niemiecki.

Przedsiębiorstwa posiadające ważne zgłoszenie usług zostają wprowadzone do Rejestru Usług na stronie głównej ministerstwa.

Naruszenie powyższych postanowień jest zagrożone na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej karą do 3600,- euro.

Co roku należy takie zgłoszenie odnawiać na osobnym formularzu (Muster - FormularErneuerung).

2. Obowiązek zgłaszania delegowanych pracowników do centralnego organu kontroli zatrudnienia w Wiedniu (ZentraleKoordinationsstelle – ZKO fuerdieKontrolleillegalerArbeitnehmerbeschaeftigung – KIAB) przy Federalnym Ministerstwie Finansów

Planowane delegowanie pracowników przedsiębiorstwa do wykonywania usług na terenie Austrii musi być zgłaszane zgodnie z ustawą  AVRAG tydzień przed podjęciem pracy na formularzu ZKO3.

Kopię zgłoszenia należy przekazać delegowanemu pracownikowi.

W przypadkach szczególnych, przy pracach, których nie można przesunąć na inny termin, lub zleceniach otrzymanych do realizacji w ostatniej chwili należy wysłać zgłoszenie niezwłocznie przed podjęciem pracy.

Kopie zgłoszenia należy przekazać dla przedstawiciela wyznaczonego przez pracodawcę.  W nagłych wypadkach, gdy wystąpią pilne roboty, które wymagają natychmiastowego zakończenia, zgłoszenie musi zostać dokonane przed zakończeniem pracy. Jeśli pracodawca nie dał pracownikowi lub przedstawicielowi kopi zgłoszenia przed rozpoczęciem pracy, przedstawiciel lub pracownik musi go otrzymać niezwłocznie po rozpoczęciu pracy.

 

3. Pracodawcy lub ich przedstawiciele muszą mieć dostępne do kontroli kopie zgłoszeń oraz, jeżeli pracownik nie ma ubezpieczenia społecznego w Austrii, dokumenty rejestracyjne do ubezpieczenia w miejscu zatrudnienia pracownika w Austrii (dokument ubezpieczeniowy A1).

Odpowiednie władze (Abgabenbehörden) są uprawnione do wstępu na każde miejsce pracy w Austrii w celu sprawdzenia czy wymagane dokumenty są przechowywane i mogą robić kopie  tych dokumentów bez dodatkowego pozwolenia. Jeśli miejsce pracy zmienia się w ciągu dnia dokumenty muszą być przechowywane w miejscu gdzie praca rozpoczęła się w danym dniu.

Dokumenty muszą być przedstawione do kontroli w ciągu 24 godzin.

Każdy pracodawca lub przedstawiciel, który nie jest w stanie przedstawić wymaganych dokumentów w określonym czasie lub nie przechowuje dokumentów do kontroli podlega karze do 1.200 EUR i od 800 do 2.400 EUR jeśli wykroczenia powtarzały się.

Opodatkowanie

Jeżeli będą spełnione następujące warunki :

1. Firma nie ma w Austrii zarejestrowanej działalności.

2. Pracownicy będą oddelegowywani do Austrii na zasadach przewidzianych w  Dyrektywie 96/71/EC. Będą zatrudnieni na umowę o pracę. Okres oddelegowania nie będzie przekraczał 183 dni w roku (wliczając urlopy, urlopy chorobowe, niedziele iświęta).

3. Pracownicy będą ubezpieczeni i będą opłacane dla nich składki ubezpieczenia społecznego w Polsce. Nie będą w czasie pobytu wcielani do przedsiębiorstwa austriackiego albo zakładu podatkowego (oddziału).

Wówczas prowadzona przez firmę działalność nie uzasadnia konieczności posiadania zakładu podatkowego w Austrii (Art 5 porozumienia o unikaniu podwójnego opodatkowania Polska-Austria). Z tego względu nie ma obowiązku sporządzania bilansu rocznego ani opłacania podatku od osób prawnych (Art 7 porozumienia o unikaniu podwójnego opodatkowania).

Jednocześnie jeżeli zostaną dotrzymane w/w warunki wykonywania działalności i zatrudnienia, nie ma obowiązku odprowadzania w Austrii podatku od wynagrodzeń.

 

W szczególnych przypadkach, kiedy charakter prowadzonej przez firmę działalności uzasadnia posiadanie zakładu podatkowego wówczas zgodnie z Art 5 należy zarejestrować działalność i rozliczyć podatek dochodowy w Austrii.